Klacht of ongewenst gedrag

Ben je niet tevreden over de Reddingsbrigade? Bespreek dit dan eerst met de betrokken vrijwilligers. Zo kunnen wij gezamenlijk kijken of we tot een oplossing kunnen komen. 

Kom je er samen niet uit. Dan kun je een klacht indienen bij het bestuur. Dit kan bij voorkeur via onderstaand formulier. Een brief sturen kan natuurlijk ook en wel naar: Tweeberg 78, 5246 XN 's-Hertogenbosch.

 

Wat gebeurt er met je klacht?

Het bestuur overlegt onderling hoe ze jouw klacht gaan behandelen en laten je dit binnen 2 weken weten. Het kan zijn dat je wordt gebeld om de inhoud van je klacht te bespreken. Soms kan je klacht meteen in dat gesprek afgehandeld worden. Lukt dat niet, dan wordt jouw klacht besproken in de eerstvolgende bestuursvergadering. Je ontvangt daarna een e-mail, met een omschrijving van je klacht en het besluit daarover van het bestuur. Op verzoek kan dit daarna nog in een telefonisch of persoonlijk gesprek worden toegelicht.

 

Reddinsbrigade 's-Hertogenbosch wil alle leden veilig en met plezier samen laten sporten. Een veilige omgeving is daarbij essentieel. We willen een vereniging zijn waarin (jeugd)leden kunnen groeien en bloeien. Elke zaak van grensoverschrijdend gedrag is er een teveel!

We hebben een aantal maatregelen genomen om ongewenst gedrag te voorkomen. Hieronder de belangrijkste:

 

Vrijwilligers

Bij het aannemen van nieuwe vrijwilligers (instructeur, waterhulpverlener, bestuurs- of commissielid) wordt een aantal stappen doorlopen om te weten met wie we te maken hebben. Dit zijn in ieder geval:

  • Kennismakingsgesprek
  • Referenties checken (bijvoorbeeld vereniging bellen waar vrijwilliger eerder actief was)
  • Controleren van diploma's die van toepassing zijn (bijvoorbeeld instructeursdiploma)
  • Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aanvragen

 

Gedragscode Zwembranche

Voor onze vrijwilligers gelden de gedragsregels die zijn opgesteld door de nationale sportbonden aangesloten bij NOC*NSF. Voor Reddingsbrigades zijn die uitgewerkt in de Gedragscode Zwembranche.

 

Vertrouwenspersonen

Heb je een vraag, probleem of vervelende ervaring die te maken heeft met het gedrag van een van onze andere leden, dan kun je terecht bij onze vertrouwenspersonen. Je kunt ze bereiken op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

Vertrouwenspunt Sport

Voor alle sporters en hun omgeving heeft NOC*NSF in samenspraak met de sportbonden het Vertrouwenspunt Sport opgezet. Want naast alle positieve kanten, heeft sport ook een keerzijde. Het gaat dan over afwijkingen van de regels, waarden en normen in de sport. Afwijkingen op het gebied van doping, matchfixing en seksuele intimidatie die de Olympische kernwaarden van respect, vriendschap en fair play aantasten.

Daarom heeft NOC*NSF een Vertrouwenspunt in het leven geroepen. Hier kan je vragen stellen of meldingen doen over zaken die mogelijk in strijd zijn met de regels, waarden en normen in de sport. Dat kunnen persoonlijke dilemma’s of vervelende ervaringen zijn, maar je kunt er ook terecht wanneer je grensoverschrijdend gedrag van anderen wilt melden. In een vertrouwelijk gesprek met een vertrouwenspersoon of adviseur bespreek je wat je dwars zit en welke stappen je zou kunnen zetten om het aan te pakken. Je houdt zelf altijd de regie op wat er met je verhaal gedaan wordt. Voor meer informatie  c.q., uitleg over het Vertrouwenspunt Sport kan je terecht op de site van NOC*NSF.

Zit je ergens mee? Bel het Vertrouwenspunt Sport, 0900 – 202 55 90 (€ 0,10 per minuut ), of  stuur een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Reddingsbrigade Nederland

Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Tweeberg 78
5246 XN 's-Hertogenbosch


Google+

ANBI